כיצד נסייע לילדנו בשגרת חירום ?

News Written By admin News Written On ה, 07/17/2014 - 13:37

בימים האחרונים, ימי מבצע צוק איתן, חווים רבים מהילדים והמבוגרים תחושות של מתח ולחץ.
תחושות אלו הן "נורמאליות" כמו גם התגובות השונות.
עם זאת, ניתן להקל באמצעות שיטות שונות על עוצמת הפחדים ובכך לעודד תפקוד יעיל יותר:

1. גלו רגישות והבנה לתגובות השונות של ילדיכם. אצל ילדים עלולות להופיע התפרצויות בכי, קשיי שינה, חוסר שקט וכד'. זכרו כי זהו מצב זמני וחולף.

2. מצד שני  נסו לשמור על השגרה. השגרה חשובה לצורך תחושת הביטחון. ככל שניתן שמרו על סדר פעולות קבועות של ארוחות, שינה קייטנות וכד'.

3. יצירת אוירה רגועה  ושקטה בבית. חשוב להגביל את החשיפה לערוצי החדשות ולשיחות ההורים כדי למנוע הצפה רגשית ולסייע ביכולת הויסות .

4. מצד שני, יש לזכור כי ילדים חשופים למידע ועל כן חשוב לשדר לילדים כי הם יכולים לפנות אליכם במידת הצורך. חשוב לומר את האמת אך גם להקפיד על תיווך של המידע בשפה ברורה וללא תיאורים מוגזמים.

5. שדרו מסר של קבלת הרגשות ואפשרו לילד לשתף בתחושותיו. חלק ישתפו במילים וחלק באמצעות כלים יצירתיים כגון ציור.  ע"י כך יכול הילד לחוש שליטה טובה יותר על הפחדים וגם להוות תעסוקה חיובית ומסיחה.   

המלצות נוספות (יש למצוא את השיטה המתאימה לכל ילד)

הרפיה של הגוף:  באמצעות נשימות ארוכות ( מומלץ לתרגל ע"י ניפוח של בועות סבון גדולות ע"י הוצאות אוויר באיטיות) או באמצעות תרגילים של כיווץ והרפייה של שרירים( ניתן לבצע ע"י תרגילים של קפיצות, חיבוקים חזקים והרפיה וכל פעילות מוטורית דומה ). היו יצירתיים והמציאו משימות מצחיקות (כגון כיווץ האף כאילו יש יתוש עליו). 

שימוש בדימיון: אפשר לדמיין  "מגן קסמים שמגרש את הפחדים" או לדמיין מקום נעים שהיו בו כגון טיול או חופשה.

הסחת דעת: באמצעות משחקים שונים, צפייה בסרטונים מצחיקים, עבודות יצריה וכד'

אכילה ושתייה: שתיית מים, ואכילת מאכל טעים ואהוב מסמנים למוח שהמצב שגרתי ורגיל ומסיחים את הדעת.

הסבר הגיוני: לעיתים הילדים עושים קישורים מעוותים ( כגון שהאזעקה היא הדבר המסוכן) , עבור ילדים אלו , מומלץ לתקן ולתת הסבר הגיוני (כגון שהאזעקה היא כמו פעמון שמזכיר לנו שצריך לרוץ למרחב המוגן).

הפיכת המרחב המוגן למקום נעים: מומלץ במיוחד עבור ילדים שמפחדים ממקום סגור או מהמרחב המוגן – ניתן להפוך את המרחב המוגן לחדר משחקים או להוסיף אביזרים נעימים אחרים.

והכי חשוב: ויסות עצמי שלכם!! ילדים סומכים על הורים שמשדרים קור רוח וביטחון. מומלץ להורים לטפל במתח שלהם כדי שיהיו רגועים מול הילדים. 

במקרים מסויימים,  במידה ורמת המצוקה והחרדה גבוהה של הילד מפריעה לתפקוד הסביר , כדאי לפנות לסיוע מקצועי. ( קישור למרכז רגש)
גם במידה וקיים קושי משמעותי אצל ההורה, כדאי לפנות לעזרה. להלן קישור לסיוע באמצעות שיחת טלפון.

בתקווה ובתפילה לימים שקטים ובטוחים.

ארז בלנאו
פסיכולוג חינוכי מומחה.
מרכז רגש – טלפון: 077-5520902